Workshop-ul “Metode inovative de restructurare curriculară”
În data de 12 septembrie 2014, la ora 10, în sala 306, din cadrul Facultății de Economie și de Administrare a Afacerilor Timișoara, str. J.H. Pestalozzi, nr. 16, a avut loc workshop-ul “Metode inovative de restructurare curriculară” în cadrul proiectului „Inovarea educației universitare la nivelul ciclului de licență a viitorilor specialiști economiști în management și administrarea afacerilor pentru dezvoltarea durabilă a organizațiilor din România în economia bazată pe cunoaștere”, acronim INOVMAN, contract nr. POSDRU/156/1.2/G/136372. , privind punctul de vedere al angajatorilor despre profilul specialiștilor, absolvenți ai specializărilor Management și Economia Comerțului, Turismului și Serviciilor, în societatea bazată pe cunoaștere.
La workshop au participat cadre universitare din cadrul FEAA Timișoara, echipa managerială a proiectului, experți pe termen lung și experți pe termen scurt ai proiectului.
Dl. lector univ. dr. Marian Ilie, expert pe termen lung în cadrul proiectului, coordonator dezvoltare curriculară, a prezentat o prelegere cu privire la metodele inovative de restructurare curriculară.
Principalele teme de dezbatere în cadrul workshop-ului au fost :
- Introducere în praxiologia curriculară
- Definirea sintagmei model de dezvoltare curriculară
- Exemple de modele de dezvoltare curriculară celebre
- Prezentarea modelului de dezvoltare curriculară ce va sta la baza acțiunilor de restructurare curriculară realizate în cadrul proiectului
- Introducere în praxiologia curriculară
Au fost prezentate aspecte generale ale teoriei curriculare, punându-se accent pe momentul apariției primului model de dezvoltare curriculară și pe impactul acestuia în teoria și practica educațională din SUA și ulterior la nivel mondial.
- Definirea sintagmei model de dezvoltare curriculară
Au fost prezentate elemente teoretice care susțin explicarea sintagmei model de dezvoltare curriculară și a fost prezentată o definiție a acesteia.
- Exemple de modele de dezvoltare curriculară celebre
Au fost prezentate modele de dezvoltare curriculară celebre, abordându-se pentru fiecare următoarea structură de expunere: autor, an publicare, concepția pedagogică fundamentală, scheme logică de urmat, impactul modelului în teoria pedagogică și în practica educațională. Modele prezentate au fost următoarele:
- Modelul curricular al lui Bobbit
- Modelul curricular raţional al lui Tyler
- Modelul curricular interacţionist al Hildei Taba
- Modelul curricular naturalist al lui Walker
- Modelul curricular dinamic al lui McGree
- Modelul de dezvoltare curriculară al Peter Oliva
- Prezentarea modelului de dezvoltare curriculară ce va sta la baza acțiunilor de restructurare curriculară realizate în cadrul proiectului
A fost prezentat în detalii tehnice Modelul hiper-raționalist de dezvoltare curriculară, elaborat de Marian D. ILIE, model care va sta la baza acțiunilor de dezvoltare curriculară întreprinse în cadrul proiectului INOVMAN. Au fost prezentate următoarele aspecte: concepția pedagogică fundamentală, schema logică de urmat (fiecare element al schemei logice va fi detaliat în cadrele lui operaționale astfel încât cei care vor participa la acțiunilor proiectului să poată fi capabili să le implementeze) și dovezi empirice rezultate în urma utilizării modelului.
Scopul workshop-ului a fost dezvoltarea colaborativă a bazei metodologice pentru specializările Management și Economia Comerțului, Turismului și Serviciilor prin integrarea inovatoare în cadrul noului curriculum a unor metode educaționale specifice folosite la nivel european, în vederea creșterii accesului la un învățământ de calitate a studenților economiști.
Timișoara, 16.09.2014
Prof. univ. dr. Nicolae Aurelian Bibu
Manager de proiect